podróże wyróżnione

Jak zorganizować wycieczkę do Norwegii i Szwecji? Nasza trasa, noclegi, ceny

22 sierpnia, 2019
podróż do norwegii i szwecji samochodem promem

Jak zorganizować wycieczkę do Norwegii i Szwecji?

Cześć! Długo zbierałam się do tego wpisu, ale temat nie jest prosty – organizacja wycieczki do Norwegii i Szwecji to nie lada wyzwanie! Nasza podróż łącznie z przeprawa promem trwała 12 dni, zrobiliśmy (łącznie z trasa w Polsce) 6300km! Jak zorganizować tak wycieczkę do Norwegii i Szwecji własnym samochodem? W poście dowiecie się wszystko o promie, jedzeniu, opłatach, cenach, noclegach. Moje wcześniejsze poradniki o  Londynie, Wenecji, Edynburgu, Hamburgu i innych miejscach znajdziecie w zakładce PODRÓŻE.

Jak się dostać do Szwecji?

Do Szwecji można jechać samochodem, ale jest to dużo dłuższa wyprawa – my wybraliśmy prom. Płynęliśmy z Gdańska do Nynäshamn promem Polferries- od godziny 18:00 do 12:00 następnego dnia. Pokoje na promie są małe, ciasne. Polecam wybór promu Nova Star, a nie starego Wawel – nowy jest zdecydowanie ładniejszy, bardziej nowoczesny, mniej nim buja. Za podróż w obie strony za pakiet samochód + 4 os + kabina wyszło ok 2100zł. Jedzenie na promie nie należy do najtańszych – tradycyjny obiad zjecie za 38zł (kotlet z kurczaka, ziemniaki, surówki), kawa 7zł, bułka 1,5zł, herbata 6zł.

Waluta

Szwecja

1 korona szwedzka =ok. 0,4 zł

Norwegia

1 korona norweska = ok. 0,44 zł

Nasza trasa SZWECJA – NORWEGIA – SZWECJA

jak zorganizować podróż do szwecji i norwegii samochodem jak zorganizować podróż do szwecji i norwegii samochodem

Nasza trasa jak i cała podróż była na spokojnie, bez większej gonitwy. Na wycieczkę do Norwegii i Szwecji wybrałam się z babcia i dziadkiem. Można było zwiedzić więcej, jeśli tylko miałoby się ochotę, ale podróżując z dziadkami musiałam liczyć się z tym, że część miejsc ominiemy. Po drodze mijaliśmy kilka ciekawych miejsc (wodospady, jeziora) przy których było sporo ludzi. Codziennie byliśmy przez kilka godzin w trasie – czasami 2-3, czasami nawet 6. Trasa nie była męcząca – tam wszystko wydaje się inne, a droga jest ciekawa i czas szybko ucieka. Nasze atrakcje m.in to:

Szwecja: Fällfors wodospad, plaża i morze w Byske, wodospad Storforsen jak i cały rezerwat, camping rybacki Javrebodarna (jak z Wikingów!), wodospad Ristafallet, Sztokholm, Mariefreds

Norwegia: Trondheim (katedra Nidarosdomen, gamble bybro), Droga Atlantycka, Droga Trolli, Geiranger fiord, Fossevandring Geiranger, trasa Geiranger-Stryn najcudowniejsze widoki wycieczki, Videfossen, jezioro Oppstrynsvatn i wysepka Dispaholmen, wodospad Likholefosen, Gaularfjellet, Bergen (nabrzeże, Floyen kolejka widokowa), wodospad Steinsdalsfossen, Stegastein viewpoint (nam się nie udało tam dotrzeć, ale warto!!!), Tvindefossen, Oslo (park Vigelanda, budynek Opery)

photography canvas backdrops

Jedzenie w Szwecji i Norwegii

Tutaj przekażę Wam bardzo ważną wskazówkę dotyczącą cięcia kosztów podróży – lepiej nie jeść w restauracjach, barach na miejscu. Jest to BARDZO kosztowne. My postanowiliśmy zabrać jedzenie z Polski i była to najlepsza decyzja. Na wycieczkę do Norwegii i Szwecji do samochodu zapakowaliśmy cooler, do którego zabraliśmy wszystkie potrzebne produkty – sery, mleko, szynkę, masło. Oprócz tego zaopatrzyliśmy się w produkty potrzebne na obiad – makarony, ryże, mięsa w puszce, tuńczyki, gotowe sosy. Przydadzą się również płatki, chleb, zdrowe batony i jakieś słodycze 😉 Jeśli palicie papierosy – KONIECZNIE kupcie je w Polsce 🙂

O ile w Norwegii nie widzieliśmy LIDLów, to w Szwecji było ich kilka i mogliśmy dokupić normalnego pieczywa. W innych sklepach nie kupicie bułek i chleba – jest tylko SŁODKIE pieczywo lub “chleb” w postaci tortilli. Ceny w Lidlu w Szwecji są odrobinę wyższe niż w Polsce, przykładowo:

• łosoś wędzony w plastrach 100g – 25SEK
  • serek kanapkowy 200g – 10SEK
  • ser gouda tarty 200g – 20SEK
  • Chleb – 22SEK
  • bułka kajzerka – 2SEK
  • małe piwo somersby – 10SEK
Ceny z innych miejsc to:

• 4 słodkie bułki na stacji – 49SEK
  • Batonik na stacji – 25-30 SEK
  • Lunch w przypadkowej restauracji (sałatka) – 70SEK
  • Schabowy w barze na campingu – 135SEK
  • Bułka na campingu – 5SEK

Hit! Papierosy na jednej norweskiej stacji cenili na… 130 koron norweskich! 😉

Noclegi / Campingi w Szwecji:

Junsele Djurpark Camping – spędziliśmy tam pierwsza noc – najgorszy camping podczas całego wyjazdu. Nie polecam – zapłaciliśmy 550SEK za domek 4os bez łazienki – było brudno, zimno, domek zaniedbany. We wspólnej toalecie było ogrzewanie, ale stan czystości pozostawiał wiele do życzenia. Możliwe, że domki z łazienka (1100SEK) były lepsze. Camping znajduje się zaraz przy ZOO. Domek rezerwowaliśmy przez telefon w tym samym dniu.

Adres: Slalomvägen 1, 880 37 Junsele, Szwecja

Telefon: +46 621 102 95

noclegi w szweccji

Dwie kolejne noce spaliśmy u znajomego rodziny w okolicach Fällfors – niedaleko znajduje się m.in Hotel Storforsen (nad pięknym wodospadem) oraz Camping Storforsen.

wycieczka do szwecji

Ristafallets camping – świetny camping zaraz przy wodospadzie. W ofercie jest 8 domków 4os. bez łazienki, z małym aneksem kuchennym. Pokój czysty, wyposażenie wyglądało na nowe. Łazienka oraz kuchnia jest wspólna, bardzo dobrze wyposażone, czyste. Płaciliśmy 650SEK za noc. Camping bookowałam dzień wcześniej przez stronę internetowa, wymagane było podanie karty, ale płatność była na miejscu. Można również przez booking.

Adres: RISTA 321, 837 94 Järpen, Szwecja

Telefon: +46 647 302 00

campingi w szwecji

wyjazd w stronę Norwegii – powrót po kilku dniach do Szwecji

Årjäng Camping & Stugor Sommarvik – duży, rodzinny camping z wieloma atrakcjami dla dzieci. Umieszczony zaraz nad jeziorem, do dyspozycji piękny duży basen + mniejszy  infinity pool (opłata 40SEK za dzień). Za domek 4 os. z łazienka i kuchnia zapłaciliśmy 890SEK. Było czysto, przyjemnie. Piękna plaża do dyspozycji gości. Rezerwacja na miejscu lub przez booking.

Adres: Sommarvik Strand, 672 91 Årjäng, Szwecja

Telefon: +46 573 120 60

baseny szwecja wycieczka do szwecji

Mariefreds Camping – skromny camping z kilkoma domkami. Płaciliśmy ok 850SEK za noc (domek z łazienką, kuchnią). W domku było czysto, a camping znajdował się zaraz nad jeziorem. Przy jeziorze plaża piaszczysta. Rezerwowaliśmy na miejscu.

Adres: Edsala, 647 93 Mariefred, Szwecja
Telefon: +46 159 135 30
Mariefreds Camping Mariefreds Camping
Mariefreds Camping

Campingi w Norwegii

Campingów z Norwegii mam mniej, bo zarówno przy wyjeździe do Norwegii i powrocie do Szwecji staraliśmy się znaleźć nocleg po SZWEDZKIEJ stronie (ze względu na ceny).

Skogly Camping – nasz NAJLEPSZY camping podczas całego wyjazdu. Camping znajduje się zaraz nad jeziorem, w górach. Za duży dom (pomieści się 6-7 osób) płaciliśmy 800NOK – była prywatna łazienka, kuchnia, salon z jadalnią, taras. Rezerwowaliśmy go na miejscu, u starszego Pana.

Adres: Fv241 3, 6490 Eide, Norwegia

Telefon: +47 415 44 393

campingi w norwegii

campingi i noclegi w norwegii

Strynsvatn camping norwegia wycieczka

Strynsvatn camping – jeden z lepiej ulokowanych, jednak trochę drogi – za domek 4 osobowy z łazienką i mini kuchnią zapłaciliśmy 950NOK. Lokalizacja wynagradzała niedociągnięcia w domku (nie było do końca czysto, mała łazienka).

Adres: Strynevegen 1081, 6783 Stryn, Norwegia

Telefon: +47 57 87 75 43

PS: Blisko znajduje się również Camping Mindresunde i Kleivenes Camping.

Midttun Camping & Feriehytter – camping z przypadku, wybraliśmy go, bo nie mieliśmy żadnej innej opcji wracając z Bergen. Było deszczowo, późno i tylko w nim udało się znaleźć wolny domek. Zapłaciliśmy 800NOK za domek z łazienką i kuchnią – był w stanie średnim. Raz wywaliło nam prąd, a łazienka pozostawiała wiele do życzenia. Na trasie było wiele innych campingów, więc ten raczej odradzam. Widoki ładne.

Adres: Haugsvikvegen 33, 5713 Vossestrand, Norwegia

Telefon: +47 56 52 01 91

PS: Naszym typem do zamieszkania w okolicach Bergen był camping Gaupholm – ma świetne opinie, ale zabrakło miejsca.

Jeśli będziecie szukać noclegu, to polecam również Airbnb – z serwisu korzystałam już wiele razy, w wielu państwach na świecie. Rezerwując nocleg z mojego linka dostaniecie 100zł zniżki na pierwszą podróż. Taka opcja jest dużo lepsza, niż ta, którą my praktykowaliśmy – macie pewność, że dom/mieszkanie na Was czeka. Campingi w Norwegii i Szwecji często otwarte są tylko do 18-19, więc nie warto zwlekać z rezerwacją noclegu. Rezerwować nocleg możecie również przez stronę Booking.com

Podróżowanie samochodem po Norwegii i Szwecji – paliwo, drogi

Szwecja

Drogi są proste, nie wymagające większych umiejętności za kierownicą. Zazwyczaj ruch jest bardzo mały. Na większości z nich jest ograniczenie do 90 lub 110 – trzeba uważać na fotoradary i policję, bo mandaty są spore. Nawet na największym odludziu drogi są w dobrym stanie.

Ceny benzyny wahały się od 15-16SEK/litr. Jeśli chodzi o LPG, to jest bardzo mało stacji, które go mają – warto sprawdzić stronę mylpg. Ceny za litr wynosiły ok. 8-10SEK w zależności od stacji. Płatności za gaz często były TYLKO KARTĄ.

Parking w Sztokholmie przy Pałacu Królewskim kosztował 60SEK/h. Płatność tylko kartą.

renifery w norwegii i szwecji

Widoki na trasie 🙂

Norwegia

Drogi są bardziej skomplikowane niż w Szwecji – kręte, strome, wymagające umiejętności. Na większości z nich jest ograniczenie do 80km/h i uwierzcie mi – nie da się jechać więcej 😉 Norwegia to królestwo tuneli – niektóre mają nawet po 25km i z rondami w środku. Bywa, że na trasie droga się kończy… wtedy należy wjechać na prom. My wjeżdżaliśmy 3-4 razy, cena za 3 osoby + samochód wynosiła jednorazowo 190-250NOK. Nie trzeba było na nie długo czekać, bo kursowały co ok. 15-20 minut. Niektóre drogi były dodatkowo płatne. Sporo fotoradarów na drogach.

przeprawa promowa norwegia

Przeprawa promowa w Norwegii

Ceny benzyny wahały się od 16-18NOK/litr. LPG, tak samo jak w Szwecji, było rzadkością – polecam stronę mylpg. Ceny za litr wynosiły ok. 8-11NOK. Wiele stacji było samoobsługowych, z płatnością wyłącznie kartą kredytową.

Parkingi w Oslo, Bergen płatne, płatność kartą kredytową.

Ogólne informacje

• POŚCIEL na campingach jest dodatkowo płatna, więc należy zabrać ze sobą swoje poszewki na kołdrę i poduszkę oraz prześcieradło. Po pobycie należy z grubsza posprzątać domek
  •  na wycieczkę do Norwegii warto zabrać kartę kredytową na korzystnych warunkach – np. Revolut – bo wiele miejsc ma tylko opcję płatności kartą. Niektóre banki pobierają ogromne opłaty i stosują niekorzystny kurs walut.
  • przed wyjazdem najlepiej zaopatrzyć się w darmową kartę ubezpieczeniowa EKUZ
  •  przed samym promem warto zatankować samochód na FULL – najlepiej jeśli jeździ na benzynie i gazie
  •  najtaniej wychodzi podróżowanie w 4 osoby
  • według doświadczeń mojej rodziny, najlepiej podróżować na przełomie lipca-sierpnia. Jest wtedy najcieplej i jest największa szansa, że pogoda się uda. Temperatura od 31 lipca do 9 sierpnia wahała się między 16-22 stopniami – było ciepło.

Podsumowując – główne koszty wycieczki do Norwegii i Szwecji to prom (2100zł – 4 os), opłaty za drogi/przeprawy promowe/parkingi, paliwo (ok 3,5-4zł za litr LPG, 6-7,5zł za litr benzyny), noclegi (od 200 zł / 4os do 450 zł 4/ os za noc). Jedzenie zabieracie ze sobą 🙂

Jeśli macie jakieś inne pytania dotyczące podróży  – dajcie znać! Postaram się pomóc jeśli tylko będę umiała 🙂 Mam nadzieję, że kiedyś wybierzecie się na taka wycieczkę do Norwegii i Szwecji <3